Wij berekenen tussen de € 4,50 - € 10,95 incl BTW activeringskosten afhankelijk van het aantal ritten.
Op de bovenstaande kaart kan je het traject van de Arlbergtunnel grondig bekijken. Zoals je merkt, heb je voor deze weg een apart vignet nodig. Als je over de S16 Arlberg rijdt, kom je niet voorbij de verplichte tol op deze Sondermautstrecken. Om wachttijden bij de tolpoortjes te verminderen of zelfs te vermijden, kan je er vandaag de dag ook de Videomaut gebruiken. Hoe werkt dit? Wel, je vignet wordt dan gekoppeld aan het kenteken van je voertuig en dit kenteken wordt door een camera gescand als je het tolpoortje passeert. Zo zijn lange wachttijden aan deze poortjes verleden tijd, want na de scan mag je gewoon verder rijden. Let op: het reguliere digitale vignet voor Oostenrijk is niet geldig op de Sondermautstrecken
Reizigers of toeristen die zich van de provincie Tirol naar Vorarlberg in Oostenrijk willen
verplaatsen of omgekeerd, kunnen door de tunnel van de Arlbergschnellstrasse. Die is bijna
14 kilometer lang en daarmee ook de langste Oostenrijkse tunnel.
Wie voor deze ondergrondse weg kiest, moet niet over de 1.793 meter hoge Arlbergpass.
De tunnel loopt trouwens door het prachtige Arlberg massief en heeft slechts een enkele
buis. Daardoor rijdt het tegenverkeer op de linkse rijstrook. De tunnel van de
Arlbergschnellstrasse heeft voor de twee richtingen dus een enkele rijstrook.
Dat is niet het geval bij de Brennerpas, waar het soms zelfs werkelijk onduidelijk is of je al
over de S16 Arlberg rijdt. Daardoor moet je als gevolg mogelijk een pittige boete van 120
euro betalen.
Het algemene Oostenrijkse vignet voor 1 dag, 10 dagen of 2 maanden is niet geldig voor de
Arlbergtunnel. Extra betalen voor deze tunnel is dus helaas de boodschap.
In principe kan je over de S16 gedurende het hele jaar rijden. Die toelating geldt ook bij
slecht weer en zelfs bij sneeuwval. Alleen bij echt heel hevige sneeuwval gaat de tunnel
tijdelijk dicht, maar dat gebeurt niet dikwijls.
Dicht of open: je bent sowieso verplicht om altijd extra te betalen om door deze tunnel te
rijden. Asfinag regelt het onderhoud ervan, alsook de tolheffing.
In onderstaande tabel zie je de kosten van de Tolheffende Instantie, onze service fee en het totaal indien je ons het voor je laat regelen.
Sondermautstrecke | Aantal | Vignet prijs ASFINAG | Servicekosten | Totaal |
Voertuigen onder de <= 3,5 t | 1 rit | € 12.50 | € 4.50 | € 17.00 |
2 ritten | € 25.00 | € 9.00 | € 34.00 |
* Naast het vignet voor de S16 Arlbergtunnel heb je ook nog een regulier vignet voor Oostenrijk nodig.
* De hierboven genoemde tarieven gelden voor gemotoriseerd verkeer met een maximaal toegstaan. gewicht van 3,5 T. Dit geldt voor personenwagens, campers en motoren.
** Onze dienst is bedoeld voor consumenten die een digitaal vignet willen.
Er zijn verschillende manieren om de tol te betalen.
Wil je een digitaal vignet dat direct geldig is? Best koop je dan een vignet via bovenstaand formulier. Je hebt slechts één minuut nodig om het gewenste aantal ritten te bestellen via het formulier hierboven. Wij registreren dan je nummerplaat in de database van de Tol Heffende Instantie welke de Oostenrijkse snelwegbeheerder is. Wie heen én terug over de S16 Arlberg moet, bestelt best meteen twee ritten. Betaal op voorhand de videomaut en je bespaart je eventuele gezelschap en uiteraard ook jezelf stress en tijd.
Wanneer je arriveert aan de tunnel gebruik je de rijstroken voor digitale vignetten. Deze zijn herkenbaar door de groene pijlen en de woorden ‘Video Maut’. Tot slot een tip: bestel je vignet tussen 7 en 23 uur en je ontvangt al binnen enkele minuten je bevestiging. Jouw kenteken wordt geregistreerd in de databank van de Oostenrijkse snelwegbeheerder en jij ontvangt al het nodige via e-mail. Betalen kan bij ons met o.a iDeal, Paypal, Creditkaart en Bancontact.
Je kan je vignet digitaal bestellen, maar voor de Sondermautstrecken kan je dat ook ter plaatse doen bij het traditionele tolhuisje. Betalen kan je er met cash geld of een creditkaart van Masterkaart, Visa, American Express en Diners Club. Het officiele verkooppunt om je verplichte tol te voldoen, bevindt zich bij de ingang van de Arlbergtunnel in de regio Tirol.
De Arlbergtunnel heeft een behoorlijk prijskaartje. De bouw ervan kostte destijds maar liefst zo’n 300 miljoen euro en duurde vier jaar. De werken startten in 1974 en de toen nog gloednieuwe tunnel werd in 1978 geopend voor het verkeer. De reden voor de realisatie ervan was de stijgende verkeersdrukte op de Arlbergpass. Vooral in de winter werd deze regelmatig gesloten om lawinegevaar te voorkomen. Gevolg was nog meer drukte. De Arlbergtunnel heeft een enkele buis. Daarom rijdt het tegenverkeer op de linkse rijstrook. Voor beide richtingen is er een enkele rijstrook voorzien. Elk jaar opnieuw rijden 18 miljoen voertuigen door de tunnel. Ondanks dit enorme cijfer, blijft de filevorming in de Arlberg tunnel meevallen. Omdat deze Oost-West loopt, passeert er redelijk weinig vakantieverkeer. Dat voordeel is in tegenstelling tot tunnels en routes die Noord-Zuid lopen.
En met de vermelde 300 miljoen euro was de eindprijs van de Arlbergtunnel nog niet afbetaald. Van 2014 tot 2017 kreeg hij voor zo’n 160 miljoen euro een grondige renovatiebeurt. Daarbij ging zeer terecht veel aandacht naar de veiligheid van de chauffeurs. Er kwamen bijvoorbeeld nieuwe pechhavens en vluchtwegen bij. Bovendien werd de tunnel uitgerust met moderne thermoscanners. Hiermee kan o.a. zeer precies worden gemeten of een motor in de tunnel oververhit geraakt. Voor meer veiligheid van de passagiers en voertuigen telt de tunnel ruim 40 camera’s. Deze controleren constant al het tunnelverkeer.